Saturday 15 March 2008

بعد يأس طويييييل


السلام عليكم


هتكلم فى البداية كدا عن سبب انشائى لهذه المدونة

اولا انا اتخرجت من كلية الالسن

بس متخرجتش وانا مؤهلة نفسيا ومعنويا وعلميا عشان اشتغل مترجمة

قعدت فترة طويلة اوى خايفة اشتغل وخايفة اترجم

وفى الاخر توصلت انى هكمل فى الترجمة

واشتغلت مترجمة لفترة

ولكن حصل اختلاف على ماديات

وسبت الشغل ومش عارفة اذا هرجع تانى وللا لاءة

وعلى ما اتوصل لحل


هترجم هنا

هنا هيكون فى ترجمة لموضوعات من صحف عالمية امريكية وبريطانية واسرائلية والمانية

هكتب الترجمة العربى

وهحط لينك للموضوع الانجلش او الالمانى

يارب تكون خطوة كويسة..على الاقل معنويا بالنسبة لى


9 comments:

Mona Shereif said...

مبروك عليكى يا قمرايه المدونه دى وفكرتها جميله جدا جدا
ربنا معاكى

وانا والله كان نفسى اخد دبلومة الترجمة الفورية عندنا فى اداب بعد الكليه وخصوصا بعد ما شفت بهدلة التدريس

عموما قدر الله وماشاء فعل
ومش بعيد بعد ما اخلص الدبلومه التربوى دى تطلع فى دماغى واخدها

بدايه موفقه ان شاء الله

barbie girl said...

Sometimes :
الله يبارك فيكى يا قمراية
ايوة متكسليش وخدى دبلومة الترجمة وتعالى ترجمى معايا
وقوليلى رأيك فى الاسلوب اللى بترجم بيه
وانا بتقبل اى تعليق حتى ولو كان نقد

مستنياكى تنورينى دايما

The Rock said...

ألف مبروك يابيبي على المدونة

وبجد فكرتها حلوة ومفيدة وشكلها شيك أوي

وطبعا إن شاء الله حكون من أول المتابعين فيها


بحبك أوي

barbie girl said...

الله يبارك فيك يا حبيبى

ماشى يارب تنورنى دايما وتتابعها وتقولى رأيك؟؟:)

حنا يوسف ** Hanna Yousif said...

Thanks Barbie for your nice blog of translation. I just want 2 ask u why dont u work as translator for any office or company?
Thanks,
Hanna Yousif
sthanna2004@yahoo.com

barbie girl said...

welcome mr hanna..I am searching for any work ..but I cant find till now

misssho said...

السلام عليكم يا جميل
انا كنت بعمل سيرش فى جوجل على دبلومة الترجمة ولقيت المدونة بتاعتك وعجبتنى اوى
وكنت حابة اسالك اذا كنتى تعرفى حاجة عن دبلومة الترجمة بتاعة الجامعة الامريكية ولا لأ علشان انا نويت ادخلها فكنت عايزة اعرف اذا كانت حلوة ولا لأ
وعلى فكرة انا كنت بشتغل مدرسة فى مدرسة امريكية بس تعبت اوى وعامة التدريس متعب ومرهق اوى فنفسى اتخصص فى الترجمة اوى فياريت تفيدينى بخبرتك
والسلام ختام

barbie girl said...

misssho

أهلاً بحضرتك
أنا ليا واحدة صاحبتى بتاخد الدبلومة دى من سنة تقريباً وأعتقد إنها كويسة ومفيدة كتير
الله يوفقك

Unknown said...

السلام عليكم
مبروك عليكى يا قمر انشاء المدونة
وانا نفسى بجد اشتغل فى مجال الترجمة الفورى
انا دلوقتى طالبة بكلية اللغات والترجمة الفورية بجامعة الازهر فى السنة النهائية
لما اخلص ناوية اخد دبلومة فى الترجمة الفورية لانى نفسى اعمل بالمجال ده
وانا هحاول اكون معاكى باستمرار علشان اتعلم منك ان شاء الله
ربنا يوفقك ويجازيكى كل خير